Blogtips

Bloggen kan een opgave zijn. Elke dag, week, maand weer iets bedenken om over te schrijven.Toch is het een ideale manier om uw bedrijf in beeld te brengen én om lezers (potentiële klanten) te informeren. Een paar blogtips.

Blogs_ Eeuwig_ online-etalagemateriaal_zelfs_ als_uw_ winkel_ gesloten_is.

Blogs. Eeuwig online-etalagemateriaal, zelfs als uw winkel gesloten is.

Met een blog etaleert u uw expertise en u geeft gratis (en wie vindt dat niet leuk) informatie aan de lezer die op Google druk heeft gezocht naar een oplossing voor zijn probleem of een antwoord op zijn vraag.
Met een beetje geluk klikt die lezer op de link die naar uw website leidt waar hij nog meer over uw onderneming ziet. En met nog meer geluk spreekt uw product hem zo aan dat hij contact opneemt en klant wordt.

Blogs helpen en informeren

U kiest een onderwerp en put uit eigen ervaring; u weet tenslotte wat er leeft onder uw klanten en kent de vragen die zij vaak stellen. U stipt die vragen aan en biedt oplossingen en geeft tips. Het blog (de blog mag overigens ook) zit bomvol waardevolle en informatieve inhoud (content) en dat is iets wat niet alleen de lezer, maar ook Google erg waardeert. Dat Google uw blog waardeert komt ook omdat u in de tekst een paar zoekwoorden gebruikt, de woorden waarmee lezers zoeken.

Goed leesbaar

Het blog is goed leesbaar opgezet; geen enome lap tekst zonder witregels, maar opgebouwd uit overzichtelijke, leesbare blokjes, voorzien van koppen. Belangrijke woorden worden benadrukt door ze vet weer te geven. Ook dat verhoogt het leesgemak, net als een correcte spelling natuurlijk. Om afwisseling voor de lezer te creëren kan een opsomming bijvoorbeeld worden voorzien van bullets en kan er een afbeelding of filmpje worden geplaatst.

Verwijzen (linken) naar een ander artikel – al dan niet op uw site – is ook handig. De tekst helemaal volzetten met linkjes is weer te veel van het goede, dus spaarzaamheid is geboden. (Het alziend oog van Google waardeert overdaad dan weer net niet). U nodigt de lezer uit om te reageren; misschien zal hij zich herkennen in de tekst, en misschien zit hij nog met een paar onbeantwoorde vragen.

Geven, delen en interactie

Dan is het zaak om uw kennis te delen en uw expertise wereldkundig te maken. Deel het blog via de social media: Facebook, Twitter, Google+ en laat die reacties maar komen. Dat kan soms even duren dus geduld is een schone zaak, maar als u een reactie krijgt dan reageert u daar uiteraard snel op (een bezoeker aan uw bedrijf staat u tenslotte ook te woord) en door deze interactie is er een kleine verbinding tussen u en de lezer gelegd. Bij een volgend blog zal hij weer even komen kijken, zich misschien weer geholpen voelen, en mocht hij een keer bij u in de buurt zijn dan is de kans groot dat hij bij u binnenstapt.

U bent een expert op uw gebied en uw blogs helpen de lezer. En die blogs zullen voor eeuwig in de Google-annalen zichtbaar zijn.
Dat dat nuttig kan zijn bleek wel toen een onderneemster in 2013 werd gevraagd voor een interview nadat iemand haar zes(!) jaar oude blog had gevonden op internet. En dat is de grootste etalage die u zich kunt bedenken.

Gaat u bloggen, of wilt u dat laten doen en heeft u vragen? Stel ze mij gerust.

 

Tags: , , ,

2 Responses to “Blogtips”

  1. Blogtips 17 februari 2017 at 16:11 #

    Mooi artikel, Je blog is inderdaad je etalage. Echter ook een etalage mag om de zoveel tijd wel een bijgewerkt. Oude berichten in je online bibliotheek mag je daarom om de zoveel tijd wel eens opnieuw onder de loep nemen. Op deze manier blijven je bezoekers voorzien van de meest recente informatie

    • Joan 17 februari 2017 at 17:18 #

      Helemaal mee eens hoor…! Het blijft bijwerken, altijd.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.